Tuesday, January 25, 2011

Roti Sandwich Bakar

Salam...

Sudah malam rupanya baru boleh buka blog ni...almaklumlah sibuk dgn my hobby ku apa lagi..pastu ptg tadi pegi interview..resultnya 2 minggu lagi...suami saya tak kisah pun sebenrnya saya ni keje atau tak..katanya kesian kat saya dh boring dok kat umah..tapi rasanya ada baik gak dok kat umah ni..lehlah daku bercinta dgn masakan..heheheh..

Oklah..sebab malam dh bosan nak makan nasi..so kitaorg decide makan roti lah dgn ikan sardin..so idea ni come out from my hubbylah...selama ni saya masakkan sardin &modified skit pastu cicah macam tu dgn roti..tapi kali ni kitaorg dh boring main cicah2 jer so kitaorg bakar guna pembakar roti yang macam pengepit tu..apa org panggil..kalau saya buat sandwich biasa tu dia tak suka letak bawang,perah air limau &dll..kali ni lain skit,cuma kena tumiskan ikan sardin dulu bru hancurkan....Ala ini resepi org malas macam saya..hikhikhik!!!

RESEPI ROTI SANDWICH BAKAR




BAHAN-BAHAN
1 tin sardin AyamBrand (bergantung berapa org makan, saya guna tin kecik)
1 biji bawang besar (saya guna sederhana puyer)-potong bulat2
1 sudu besar cili giling/cili boh 
1 sudu besar sos tomato
2-3 sudu besar sos cili
sedikit air asam jawa (option kalu taknak letak xper)
sedikit gula (saya suka letak gula merah dalam 1-2 sudu besar bergantung kepekatan dan citarasa anda)
sedikit air 
sedikit bahan perasa
sedikit garam
2-3 sudu besar mayonis


CARA PENYEDIAANNYA:

- Tumiskan bawang besar sehingga layu 
- Masukkan cili giling & tumis sehingga pecah minyak
- Selepas itu baru masukkan pula ikan sardin bersama sos nya & sedikit air 
- Masukkan sos tomato, sos cili & air asam jawa & gula
- Kemudian kacau hingga rata & kuah menjadi pekat
- Akhir sekali masukkan sedikit garam&bahan perasa mngikut citarasa anda..(Saya suka rasa yang masam2 manis)
- Dah tutup api, saya hancurkan ikan sardin tersebut sehingga menjadi halus..betul ker ayat saya guna nie??hehehe...
- Saya biarkan sekejap sambal sardin yang telah saya hancurkan tersebut. (bagi sejuk sikit)
- Bila dah agak2 mcm dah tak panas atau suam2 suku, so bolehlah masukkan mayonis dan gaul hingga rata. Mayonis kalau nak letak lebih pun xpe bergantung pada citarasa anda lah yer nk sambal sardin tu rasa lemak masam lebih ke apa..
(Pastu kalau  anda nak tambah aksesori2 lain macam timun ke tomato ke terpulanglah-potong kecik2 mcm dadu tuh..)
- So sapukan sambal sardin tersebut ke atas 1 keping roti & amik satu lagi keping tutup keatas roti yang dah disapu dgn sambal..
- akhirnya bakarlah roti itu...selepas itu ulangi lagi utk kepingan roti yang lain sehingga sambal tersebut abis...hehhehe

Selamat mencuba sebab ianya begitu mudah utk sediakan..hanya org malas macam saya nih nak masak bila dtg mood xnak masak mcm saya!!..hehehhee

Mata saya dah mngantuk tapi kena tahan sebab tgh dok bakar cookies..Permintaan suami ku utk makan cookies ala Famous Amos...Mujur jadik..next entry yer saya citer pasal cookies ni...cuba jgn tak cuba..


SELAMAT MALAM SEMUA......




No comments:

Post a Comment